FLASH CARD
Thursday 5 April 2012
Monday 2 April 2012
RANCANGAN MENGAJAR
1.0 PENGENALAN KSPK
Kurikulum
standard prasekolah kebangsaan (KSPK) merupakan suatu sistem yang dilaksanakan
oleh institusi pendidikan bagi memberikan pendedahan kepada kanak-kanak tentang
pembelajaran mengenai pendidikan awal sains dan awal matematik. Usaha yang
dilaksanakan ini merupakan satu
inisiatif kerajaan untuk melahirkan warganegara yang celik IT, kreatif, cergas
serta berdaya saing. Tedapat enam komponen penting dalam KSPK iaitu tunjang
sains dan teknologi, tunjang fizikal dan estetika tunjang komunikasi, tunjang
kerohanian, sikap dan nilai, tunjang keterampilan diri dan perkembangan
sosioemosi serta tunjang kemanusiaan.
1.1 Rancangan Mengajar
Apakah yang anda
tahu mengenai rancangan mengajar? Rancangan mengajar merupakan satu rancangan
pengajaran yang dilaksanakan oleh setiap guru prasekolah untuk satu sesi
pengajaran dan pembelajaran. Rancangan mengajar ini mengandungi tunjang yang terkandung dalam kurikulum
standard prasekolah kebangsaan prasekolah (KSPK). Pengabungan komponen ini
memberikan kesan positif terhadap pembelajaran kanak-kanak kerana ia dapat
memudahkan proses pembelajaran kanak-kanak dimana kanak-kanak mudah
menerima serta memahami isi pengajaran yang disampaikan oleh guru disamping
menarik minat kanak-kanak untuk mengikuti sesi pembelajaran.
Melalui penggunaan tema dalam sesi
pengajaran dan pembelajar ia akan lebih memberikan impak yang baik dari segi
meningkatkan perkembangan kognitif, fizikal dan sosial kanak-kanak. Penggunaan
alat bantu mengajar (ABM) serta alatan teknologi seperti komputer akan
menambahkan rancangan mengajar yang dibuat oleh guru menjadi lebih bermakna.
2.0 Isi dan penerangan
Rancangan
Mengajar
Nama kelas:
Tadika Teras Kecemerlangan
Bilangan murid:
25/25 orang murid
Umur : 5 tahun
Minggu, hari:
Minggu ke- 13, Jumaat
Tarikh : 30. 03.
2012
Cadangan masa:
08.30 – 09.00 pagi (30 minit)
Tema: Buah-
buahan
Tunjang utama: Tunjang Sains Dan Teknologi - Awal Sains (ST)
Tunjang
disepadukan: Tunjang
Keterampilan Diri Dan Perkembangan sosioemosi (PSE)
Standard
pembelajaran utama :(S.T 3.1.3) Mengenalpasti organ deria (mata,
hidung, lidah,) dan menyatakan fungsi setiap organ deria ini.
Standard
pembelajaran yang disepadukan: (PSE 2.3.6)
Berinteraksi dengan yakin.
Objektif
pembelajaran : Di akhir pengajaran, murid
boleh;
(i) Berinteraksi dengan yakin.
(ii). Mengenalpasti
setiap fungsi serta dapat menggunakan organ deria degan baik
(iii). Mengetahui rasa buah.
Pengetahuan
sedia ada: Murid mengenal beberapa jenis buah-buahan
Penerapan nilai:
ingin tahu, yakin, teruja, bersemangat, tekun, mendengar arahan
memberi
perhatian, berani.
Alat Bantu
mengajar:
Flash kad, kad
bergambar, komputer riba, LCD,
buah-buahan, piring, garpu
KBKK: Menjana idea
Langkah/
Masa
|
Set induksi ( 5minit)
8.30pagi-8.35pagi
|
|
Aktiviti guru
|
Aktiviti murid
|
Catatan/ Abm
|
-Guru membawa alat bantu
mengajar ke dalam kelas.
-Guru bertanya kepada murid mengenai aktiviti
pembelajaran pada minggu
lalu iaitu mengeja nama
buah-buahan.
-Guru menjelaskan kepada
pelajar mengenai tajuk
pembelajaran hari ini ialah
mengenal fungsi organ deria
mata, hidung dan lidah bagi
mengenalpasti ciri
dan rasa buah-buahan.
|
-Murid menumpukan
perhatian terhadap guru.
-Murid memberikan
pelbagai jawapan terhadap
soalan yang diberikan oleh
guru dengan penuh
semangat.
-Murid merasa teruja dan tidak sabar-sabar mengikuti
sesi pengajaran pada hari
ini.
|
ABM: Komputer,
LCD, buah-buahan
Objektif :-
Nilai: Teruja,
Bersemangat, memberi perhatian.
KBKK: Menjana
idea.
Rasional :-
|
Langkah/ Masa
|
Langkah 1(10 minit)
8.35pagi-8.45pagi
|
|
-Guru menunjukkan gambar buah kepada murid.
-Guru memberi penjelasan
kepada murid mengenai
buah-buahan tempatan
kepada murid.
-Kemudian
guru menerangkan setiap
fungsi organ deria yang
digunakan untuk
mengenalpasti rasa sesuatu
jenis buah-buahan.
-Guru bertanya kepada murid
fungsi setiap organ deria. (Contohnya, fungsi organ
lidah.)
-Guru memberi pujian kepada
murid.
|
-Murid melihat gambar
yang ditunjukkan oleh guru
dengan perasaan ingin tahu.
-Murid mendengar
penerangan yang diberikan
oleh guru dengan penuh
perhatian dan berminat.
-Murid berasa teruja dengan penerangan yang diberikan oleh guru.
-Murid memberikan
pelbagai jawapan dengan
penuh keyakinan.
-Murid berasa gembira
dengan pujian yang
diberikan oleh guru. Murid
tidak sabar-sabar hendak
mengikuti sesi pembelajaran
seterusnya pada hari ini.
|
ABM: kad
bergambar,
LCD
komputer, flash kad,
buah-buahan
Objektif: (i)
Nilai: yakin, berani,
memberi perhatian,
teruja
KBKK: Menjana
Idea
Rasional: Murid
boleh berinteraksi
dengan yakin dan
baik
|
Langkah/ Masa
|
Langah 2(10 minit)
8.45pagi-8.55pagi
|
|
-Guru menyediakan lima
jenis buah-buahan yang telah
siap dipotong terdiri daripada
buah tembikai, mangga, epal,
limau dan pisang. Kemudian guru membahagikan murid
kepada lima kumpulan.
-guru menjelaskan kepada
Murid aktiviti seterusnya
adalah merasa buah dengan
menggunakan deria lidah.
-Guru meminta setiap
kumpulan memberitahu rasa
buah-buahan yang telah
mereka makan.
-Guru memberi pujian dan
bintang kepada setiap ahli
kumpulan.
|
-Murid membentuk lima
kumpulan.
-Murid bersemangat hendak mengikuti aktiviti yang
dijalankan oleh guru
sebentar lagi.
-Kemudian setiap ahli
kumpulan merasa buah yang
telah disediakan oleh guru
dengan menggunakan deria
rasa.
-Setiap kumpulan datang ke
hadapan dan menceritakan
kepada rakan mengenai rasa
buah yang mereka rasai
sebentar tadi dengan penuh
bersemangat.
-Murid teruja dengan
pemberian bintang dari
guru. Murid menunjukkan
bintang yang diberikan oleh
guru kepada rakan-rakan.
|
ABM: piring, garpu,
buah-buahan, komputer,
LCD
Objektif: (ii)
Nilai: Mendengar
arahan, kerjasama,
bersemangat, berani,
tekun
KBKK : -
Rasional: Murid
dapat menggunakan
organ deria rasa
dengan baik
|
Langkah/ Masa
|
Penutup ( 5minit)
8.55pagi-9.00pagi
|
|
-Guru mengimbas kembali
bersama-sama dengan murid
mengenai isi pembelajaran
pada hari ini.
-Guru memberi penerangan
kepada murid akan
kepentingan untuk
menguasai kemahiran
menggunakan organ deria
dalam kehidupan seharian.
-Guru meminta murid
membentuk bulatan dan
menyanyikan lagu buah-
buahan bersama-sama
dengan murid.
|
-Murid mengimbas kembali
isi pembelajaran hari ini
bersama-sama dengan guru.
-Murid mendengar
penjelasan yang
disampaikan oleh guru
dengan penuh perhatian dan teruja.
-Murid membentuk bulatan. Kemudian guru
menyanyikan lagu buah-
buahan bersama dengan
guru.
|
ABM: komputer,
LCD, kad bergambar,
buah-buahan, piring
garpu
Objektif : -
Nilai: Mendengar
arahan, memberi
perhatian, tekun,
bersemangat
KBKK : -
Rasional: Murid
boleh menyanyi
dengan baik
|
Impak : 25/25
orang murid telah mencapai objektif, hal ini kerana penggunaan alat bantu
mengajar yang menarik minat murid untuk belajar. Walaubagaimanapun, penggunaan
ICT perlu digunakan supaya pengajaran dan pembelajaran (P & P) dapat
memastikan murid untuk lebih memahami P&P tersebut.
3.0 Rumusan
Berdasarkan
pendedahan yang kita dapat mengenai rancangan mengajaran ini dan jika kita
melihat dengan terperinci terhadap perkara ini, kita pastinya dapat melihat
dengan jelas bahawa rancangan mengajar ini mempunyai kebaikkan dan
keburukkannya terhadap proses pengajaran dan pembelajaran (P & P). Terdapat
banyak kebaikkan yang dapat dilihat terhadap rancangan mengajar ini. Antaranya
adalah ia boleh menarik minat murid untuk belajar, membantu menjadikan aktiviti
P & P itu menjadi menyeronokkan dan bermakna. Selain itu rancangan mengajar
yang menarik juga dapat meningkatkan perkembangan murid dari segi kognitif,
fizikal dan sosial murid. Namun disebalik kebaikkan rancangan mengajar ini
terdapat keburukkan rancangan mengajar ini. Penyediaan rancangan mengajar yang
merumitkan serta salah akan menyebabkan isi pengajaran yang ingin disampaikan
oleh guru tidak akan difahami oleh murid-murid. Namun kebaikkan lebih banyak
dilihat daripada kesan buruk mengenai rancangan mengajar ini.
Subscribe to:
Posts (Atom)